Näin kilpailutat siivousliikkeet

Jokaisen yrityksen on parasta keskittyä omaan ydinosaamiseensa. Vain silloin voi menestyä. Asiakkaan näkökulmasta siivouspalvelut ovat toisaalta helppo ja toisaalta vaikea ostettava. Siivouspalveluiden, kuten muunkin palvelun tarjoaminen toiselle yritykselle edellyttää vahvaa ammattitaitoa, yhteistyön sujuvuutta ja ennen muuta molemminpuolista luottamusta. Ostamisen puolestaan tulisi olla asiakkaalle yksinkertainen ja helppo toimenpide, ilman suurta perehtyneisyyttä siivouksen ammatillisiin ja syvällisiin yksityiskohtiin. Asiakkaalle vain lopputulos on ratkaisevaa!

Mitä mieltä on asiakas siivouspalveluista, niiden ostamisesta ja siisteyden merkityksestä omalle toiminnalle?

Alppilan kiinteistön puheenjohtaja Taneli Hakkarainen

– Siivous on parhaimmillaan näkymätöntä ja huomataan vasta silloin, kun se on puutteellista, kiteyttää Taneli Hakkarainen, Alppilan Autohuollon omistaja. Hänellä on vahva yli 20 vuoden kokemus autohuoltopalveluiden tuottamisesta omille asiakkailleen. Palveluiden ostajana hän on myös erittäin kokenut, sillä hän on toiminut yrityksensä kiinteistöyhtiön hallituksessa vuodesta 2001 lähtien.

Kiinteistöyhtiössä toimii lukuisa joukko muitakin yrityksiä. Tasolaisten kanssa yhteistyötä on tehty jo yli 10 vuoden ajan yleisten tilojen mm. rappukäytävien siisteyden varmistamiseksi kiinteistössä.

Siisteys ensisijassa siivouksen valinnassa

Taneli kertoo nimenomaan siisteyden olevan etusijalla siivouspalvelun valinnassa. Hänellä on selkeä ja yksi keskeinen päämäärä:

Haluan, että meillä on siistiä! Taneli toteaa vakuuttavasti. Yhteistyötä on vuosien varrella kokeiltu usean eri siivouspalveluita tarjoavan yrityksen kanssa. Pahin kokemus Tanelin uralla on ollut yritys, joka lähetti täysin vailla perehdyttämistä olleet viisi ulkomaalaista opiskelijaa seisoskelemaan autohallin lattialle. Kaiken huipuksi paikalle saapui, joka viikonloppu eri siivoojat. Siivouspalveluiden ostaminen ja tarjoaminen ovat ennen kaikkea molemminpuolista luottamussuhdetta vaativa kumppanuus.

Luottamuksen systemaattinen rakentaminen on yhteistyössä kaikkein tärkeintä, toteaa Taneli.

Seitsemän neuvoa siivouspalveluiden ostoon

Tanelin vinkit siivouspalveluiden ostoon:

  1. Tärkein kilpailutusperuste on kaiken pohjana: ”Mitä maksaa, että meillä on siistiä?”
  2. Joustavuus työmäärissä tarpeen ja tilanteen mukaan on tärkeä osa palvelua
  3. Ammattiylpeyttä huokuva osaamisen taso tekee palvelun ostamisen helpoksi
  4. Molemminpuolinen vahva luottamussuhde on toimivan yhteistyön ehdoton edellytys
  5. Henkilökunnan vahva ammattitaito ja hyvä perehdytys varmistavat toimivan palvelun
  6. Asiakkaana olo on helppoa ja vaivatonta, kun vastapuoli osaa hommansa
  7. Suosittelun kautta saatua kilpailuetua ei voi eikä kannata ohittaa!

Tanelille siisteys ja sen mittaaminen ovat yksinkertainen asia. Siivouspalveluiden
laatu on hyvä ja riittävä silloin, kun valituksia siisteydestä ei tule. Tasolaiset siivoavat Alppilan kiinteistössä viitenä päivänä viikossa täyden 10 arvoisesti.

Siivouksen laatu ja taso

Tanelin ensimmäinen vinkki: ”Mitä maksaa, että meillä on siistiä?”

Siivouksen taso ja laatu ovat pysyneet hyvin yllä ja vuosien varrella onkin tarvittu ainoastaan yksi siivousohjelmamuutosneuvottelut hallituksen kanssa – ja asiat ovat erinomaisessa kunnossa siisteyden ylläpidon osalta. Yhteistyö palvelun tarjoajan ja ostavan asiakkaan välillä on ollut sujuvaa. Kun ulkopuolinen ”talonmies” hoitaa hommansa laadukkaasti, saa asiakas keskittyä omaan ydinosaamiseensa ja omien asiakkaidensa palveluun parhaalla mahdollisella tavalla.

Siivouspalvelun ostaminen ulkopuoliselta vahvalta ammattilaiselta onkin Taneli Hakkaraisen mielestä ainoa oikea tapa huolehtia kiinteistön siisteydestä

Oman laadukkaan ja ammattinsa osaavan ”talonmiehen” saat helposti Tasolaisten kautta.

Tuula Salmi

Vierailevan blogistin huomioita ihmisistä laadukkaan siivouspalvelun ympärillä ja onnistuneesta yhteistyöstä yritysten välillä. Oivalluksia vakuuttavan siivouspalvelukokemuksen syntymisestä.